جای خالی «جهاد تربیتی» در بین مداحان اهل بیت (ع)

جای خالی «جهاد تربیتی» در بین مداحان اهل بیت (ع)
هیات کودک و نوجوان

با فرا رسیدن ماه محرم بسیاری از کودکان و نوجوانان به همراه والدین خود در مساجد، هیأت ها و تکایا حضور پیدا کرده و پای صحبت های مداحان و سخنرانان مذهبی می نشینند، در حالی که فهم درستی از مباحث مطرح شده ندارند.

علاقه به امام حسین (ع) از کودکی در قلب بچه ها ریشه می کند اما ای کاش این دلبستگی همراه با آگاهی بخشی های متناسب با سن کودکان و نوجوانان باشد تا خیلی زود از حضور در این مراسم خسته نشوند.

شاید یکی از اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد این است که در هیأت ها از نوحه‌خوان‌های جوان و کودک بهره برد، همچنین ایجاد محیطی باز و منحصر نکردن برنامه‌های آن به زمان‌های خاص تأثیر بسزایی در جذب کودکان به هیأت های عزاداری دارد.

بسیار پیش آمده که والدین فرزندشان را با خود به هیأت برده و از او خواسته اند که برای مدتی طولانی در یک مکان مشخص بماند،‌ یا گاهی پیش آمده که بچه ها به دلیل شیطنت هایی که اقتضای سن شان بوده با تذکر و رفتار بدی از سوی دیگران مواجه شده اند.

اینها بخشی از مشکلات حضور کودک و نوجوان در هیأت های بزرگسالان است،‌ بماند که گاهی بچه ها به دلیل شدت گریه اطرافیان در هیأت ها و یا نحوه عزاداری هایی که شاهد آن بوده اند دچار ترس شده اند.

این روزها جای خالی هیأت های مذهبی ویژه کودکان و نوجوانان به شدت احساس می شود، هیأت ها و مراسم های مذهبی که در آن مباحث دینی به نحوی بیان شود که برای بچه ها مفید باشد و به نوعی با زبان خودشان مفاهیم دینی به آن ها منتقل شود.

هیأت هایی که در کنار آن ها شاهد برگزاری مسابقات و اردوها و کلاس‌های آموزشی و ورزشی، نگاه کلان و برنامه‌ریزی شده و آینده نگری در برنامه‌ها، دوری از سوءنگری در برنامه‌ها و بهره مندی از سخنران و مداح خوب باشیم اما واقعاً چه تعداد از مداحان، وعاظ، روحانیون و مخاطبان مساجد و هیأت‌ها با ادبیات کودک آشنا هستند؟

بخش مهمی از ادبیات عاشورایی کودکان ما به حوزه پژوهش و مردم‌شناسی مرتبط می شود، اما متأسفانه ما در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

متأسفانه بخش بزرگی از وقایع عاشورا از دسترس مردم به دور مانده و تلقی رایج ما این است که ظهر عاشورا همه چیز تمام می شود، در صورتی که آن موقع تازه شروع ماجراست.

قدرت تأثیرگذاری واژه‌ها برکسی پوشیده نیست و اگر نویسنده‌ای بر این قدرت بی پایان احاطه داشته باشد می تواند به صورتی واقعه عاشورا را برای کودکان طرح کند که اثرش خیلی تلخ نشود، واقعه عاشورا از آن دست موضوعاتی است که می تواند حضوری مؤثر در ادبیات کودکان داشته باشد.

منبع:خبرگزاری فارس

عزیزم حسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ايام محرم هر سال يادآور خاطرات كودكي است. روزهايي كه مادران لباس‌هاي مشكي به تن مان مي‌كردند و در مراسم عزاداري شركت مي‌كرديم. روزهايي كه در ذهن ما سؤال‌هايي درباره امام حسين(ع)، كربلا، روزعاشورا، شهادت و ... به وجود مي‌آورد و پدران و مادران ما در حالي كه اشك مي‌ريختند پاسخ سؤالات ما را مي‌دادند. 1 دقیقه مطالعه
فواید و اثرات تربیتی ماه محرم برای کودکان و نوجوانان

ايام محرم هر سال يادآور خاطرات كودكي است. روزهايي كه مادران لباس‌هاي مشكي به تن مان مي‌كردند و در مراسم عزاداري شركت مي‌كرديم. روزهايي كه در ذهن ما سؤال‌هايي درباره امام حسين(ع)، كربلا، روزعاشورا، شهادت و … به وجود مي‌آورد و پدران و مادران ما در حالي كه اشك مي‌ريختند پاسخ سؤالات ما را مي‌دادند.

چگونه کودکان را با محرم و کربلا آشنا کنیم؟ 1 دقیقه مطالعه
چگونه کودکان را با محرم و کربلا آشنا کنیم؟

هر سال کودکان در ماه محرم با پوشیدن لباس های مشکی خود و شرکت در مراسم عزاداری؛عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می دهند. محرم، بهترین نهضت و ماه انسان سازی می باشد. آشنا کرن کودکان با امام حسین (ع) و معارف کربلا مساله ای است که ذهن بسیاری از والدین را درگیر آن کرده است. شاید دغدغه بسیاری از والدین این باشد که چگونه و برای چه کودک خود را با امام حسین (ع) آشنا کند ؟

اثر تربیتی هیئت های مذهبی بر کودکان/ بزرگ می‌شوی با محبت حسین(ع) 1 دقیقه مطالعه
اثر تربیتی هیئت های مذهبی بر کودکان/ بزرگ می‌شوی با محبت حسین(ع)

اثر تربیتی هیئت های مذهبی بر کودکان/ بزرگ می‌شوی با محبت حسین(ع)

هیات کودک و نوجوان 1 دقیقه مطالعه
جای خالی «جهاد تربیتی» در بین مداحان اهل بیت (ع)
با فرا رسیدن ماه محرم بسیاری از کودکان و نوجوانان...